Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego

linki
kontakt

Archiwum

28 kwietnia 2017 roku uczniowie klas IIIa i IIIc wraz z opiekunami p. Danutą Musiałą, p. Iwoną Stryjak i p. Tomaszem Gąszczakiem  udali się na wyjazd edukacyjny do Oświęcimia oraz Wadowic.  Miał on na celu zapoznanie uczniów z historią obozu, w którym podczas drugiej wojny światowej zginęło wiele milionów ludzi różnych narodowości, a którą do tej pory znali tylko z lekcji.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy przy bramie z napisem: „Arbeit macht frei” .Odbyło się ono w dwóch etapach – pierwszy to obóz w Auschwitz, a drugi – Birkenau. Pierwsze kroki skierowaliśmy w stronę bloku pełniącego funkcję więzienia. Tam przypomniano nam historię ojca Maksymiliana Kolbe, który oddał  swoje życie za innego więźnia. Kolejnym miejscem, które zobaczyliśmy była ściana straceń, gdzie wykonywane były wyroki na więźniach.

Następnie udaliśmy się do bloku poświęconego historii Żydów w obozie. Znajdowała się tam sala z olbrzymią księgą z nazwiskami 4 milionów Żydów, których udało się zidentyfikować.

Dowiedzieliśmy się, że wszyscy ludzie, którzy trafiali do obozu, myśleli, że jadą do miejsca, gdzie będą mieli zapewnione mieszkanie oraz pracę. Przywozili ze sobą przedmioty codziennego użytku, które później na terenie obozu, musieli oddać. Z przedmiotów tych utworzono osobne wystawy. Jedna z nich przedstawiała ogromną górę garnków, kolejna kilka tysięcy par butów, następna podpisane walizki.

Widzieliśmy   komorę  gazową połączoną z krematorium. Obok, w krematorium, mieściły się duże piece do spalania ciał. Drugi etap wycieczki stanowił dawny obóz w Brzezince, który powstał na terenie wysiedlonej wioski. W całości został zbudowany przez więźniów obozu w Oświęcimiu.
Widzieliśmy wagon podobny do tego,  którym przywożono do obozu ludzi. Istotnym elementem tego miejsca jest pomnik upamiętniający ofiary obozu.
Na samym końcu zobaczyć można ruiny komór gazowych z krematoriami, szybko likwidowanych przez Niemców pod koniec wojny.  Zachowały się jednak murowane baraki, które zajmowali więźniowie.

Na koniec zwiedzania pani przewodnik powiedziała, że jeśli będziemy znali i pamiętali tę historię, to ona się nie powtórzy, a jeśli zapomnimy, może wydarzyć się ponownie. Dodała też, żebyśmy doceniali to, co mamy, bo bardzo łatwo można wszystko stracić. Cały czas pobytu na terenie obozu spędziliśmy w wielkim skupieniu, z uwagą słuchając pani przewodnik ,o najokrutniejszej zbrodni w dziejach świata. Każdy dorosły człowiek powinien odwiedzić to miejsce, by historia nigdy się nie powtórzyła.

Ostatnim punktem wycieczki była wizyta w Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II w Wadowicach, miasta urodzin Ojca Świętego. Zobaczyliśmy Bazylikę Mniejszą Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny, która jest ściśle związana z Janem Pawłem II.
            Pomimo sporych opadów deszczu przez cały dzień wycieczka była ważną lekcją w naszym życiu, którą z  pewnością zapamiętamy na długo.